Asiakasarvon ymmärtäminen asiakkaan näkökulmasta on avain menestykseen – näin toteaa Lauri Hovi, Würth Elektrolla Head of Sales -roolissa toimiva Executive MBA -opiskelija, joka on juuri viimeistelemässä opintojaan Vaasan yliopisto Executive Educationissa. Hovi kertoo videomuotoisessa asiakastarinasarjassamme, miten EMBA-ohjelma on vienyt hänen ajatteluaan ja käytännön työtään uudelle tasolle.
Strategisempaa ajattelua ja käytännön hyötyä asiakastyöhön
“EMBA on auttanut mua näkemään asiakasarvon paremmin asiakkaan näkökulmasta ja tätä kautta olen päässyt tuottamaan asiakkaalle konkreettista hyötyä,” Hovi kertoo. Tämä näkökulman muutos on ollut merkittävä paitsi asiakassuhteiden syventämisessä, myös koko myyntitoiminnan kehittämisessä. Kumppanuusasiakkuuksien rakentaminen edellyttää luottamusta, ymmärrystä ja lisäarvon tuottamista – juuri niitä asioita, joihin Executive MBA tarjoaa työkaluja.
Oppien soveltaminen käytäntöön heti
Hovin mukaan yksi vaikuttavimmista kokemuksista oli kurssityönä toteutettu asiakkuuskysely, joka laajennettiin myös yrityksen kumppaneille. Tulosten vertaaminen yrityksen sisäiseen tutkimukseen toi esiin kehityskohtia ja johti konkreettisiin muutoksiin johtamismalleissa ja mittaroinnissa. “Tämä toi suoraa hyötyä arjen johtamiseen ja päätöksentekoon,” Hovi sanoo.
Oppimista ihmisiltä ja ihmisistä
Yksi EMBA-ohjelman suurimmista arvoista on Hovin mukaan vertaissparraus. “On ollut hienoa päästä näkemään, miten erikokoisissa yhtiöissä ratkotaan erilaisia ongelmia,” hän sanoo. Oppiminen ei rajoitu pelkästään luokkahuoneeseen tai oppimateriaaleihin – vuorovaikutus eri alojen ammattilaisten kanssa tarjoaa laajempaa perspektiiviä ja syvempää ymmärrystä liiketoiminnan haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Professoreilta uusia näkökulmia ja tietoa
Lauri Hovi kiittää myös professoreita, joiden asiantuntemus on jättänyt pysyvän jäljen hänen ajatteluunsa. “Yliopiston professorit ovat olleet aivan upeita opettajia,” hän sanoo. Tiedon ja kokemuksen yhdistäminen on ollut EMBA-opintojen kulmakivi, ja tämä näkyy Hovin mukaan erityisesti hänen strategisessa työskentelyssään – ajattelu on laajentunut ja nopeutunut, ja päätöksenteko on entistä tietoisempaa.